Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Блогрол
1. Проклятието
2. Манипулацията
3. Вицове за психолози, психоаналитици и психиатри
4. Секс и сексуални табута
5. Секс и сексуални табута - Продължение
6. Мисли, максими и афоризми
7. Вариации върху добре позната тема...
8. Вариации върху добре позната тема... Продължение
9. Вариации върху добре позната тема... Край
10. За прошката
11. За истината... и гледните точки
12. Психиатрия и психология
13. Да избягаш от себе си?
14. Фрагмент от Теория за изневярата
15. Да живееш с работохолик
16. Чувстваш ли се манипулиран?
17. Чувстваш ли се манипулиран? Методи за защита
18. Страхуваш ли се от самотата?
19. Да се лъжем, че не лъжем
20. За теб, Феникс
21. За жените, мъжете и еманципацията
22. С какво мислят мъжете
23. Смъртоносна ли е депресията?
24. Егоист или егоцентрик
25. Мога ли да ти се доверя?
26. Как любовта се превръща в омраза
27. Паралелни светове
28. Защо любовта умира
29. Пасивната агресия
30. Болка
Постинг
10.03.2011 14:37 - Превърнете себе си в детектор на лъжата
Автор: dobromirdimitrov Категория: Тя и той   
Прочетен: 154810 Коментари: 125 Гласове:
65

Последна промяна: 20.06.2012 11:03

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
„Лъжата плува като масло на повърхността на истината.” Хенрик Сенкевич         ПРЕВЪРНЕТЕ СЕБЕ СИ В ДЕТЕКТОР НА ЛЪЖАТА


image


        Към темата за лъжата и манипулацията винаги подхождам със смесени чувства. И от психологическа и от философска гледна точка, нямам отговор на въпроса дали би донесло полза или нанесло вреда, изграждането на умение за разпознаване на лъжата. Може би има някаква по-висша и непонятна за мен причина, поради която ние хората така успешно се лъжем и манипулираме. Лично аз, ако бях на ваше място не бих прочел тази статия в никакъв случай. Това не е манипулативна реплика, която има за цел да засили интереса ви към нея. Просто мисля, че придобиването на умение да разпознаваш лъжата, неминуемо те превръща в циник, а аз щастлив циник не познавам. Освен това, понякога невежеството наистина е благослов, защото след евентуалното усвояване на подобно знание е възможно да бъдете сериозно наранени, узнавайки как близки до вас хора ви лъжат… От друга страна не виждам и особен смисъл личният ни живот да бъде илюзия, в каквато, също неминуемо се превръща благодарение на лъжата. Така, че реших да оставя всичко на правото ви на свободен избор.         Ще започнем с малко суха психологическа статистика, както и с някои базови, касаещи същността на лъжата, хипотези. Според психологическите проучвания, в какъвто и да е средностатистически разговор между двама души, ВСЕКИ от участниците изрича по три лъжи на всеки 10 минути. Предварително поднасям извиненията си на онези, които категорично ще заявят, че тази статистика не важи за тях…, но нито тяхното изявление, нито моето извинение ще променят фактите. Според най-известния, жив специалист по лъжата проф. Пол Екман сме в състояние да доловим едва 54% от лъжите, които ни се поднасят… и които ние поднасяме. „Доловим” е много подходяща дума, тъй като тя не обозначава осъзнато „хващане” на лъжите, което от своя страна ще рече, че процента на лъжите, които реално „хващаме” е вероятно на половина от горепосочения, а може би и по-малко. Една от причините за това е, че истината (или част от нея) винаги е елемент от лъжата, както истината и лъжата са основни елементи на манипулацията. Тоест, няма лъжа или манипулация, която да не съдържа в себе си истина или елементи на истина. В известен смисъл можем да твърдим, че не ни достига въображение да измислим подобна лъжа. Или по-скоро, това е израз на несъзнаваното ни схващане, че лъжа без елементи на истина не би била приета като истина.         Истината за лъжата в контекста на темата е, че не е особен проблем човек да се обучи да я разпознава. Ако научите и практикувате всичко изложено в последващите редове, при нормални обстоятелства ще сте в състояние да разкодирате почти всяка лъжа. Проблемът е, че при взаимоотношенията помежду ни е важна не толкова самата лъжа, колкото действителния мотив, който я е предизвикал. А разчитането на истинските мотиви е съвсем друга работа. Особено в случаите, когато самият лъжец е завоалирал (по ред причини) реалния мотив и от самия себе си. Тоест, във взаимоотношенията помежду си трябва да реагираме не на лъжата, а на нейния мотив (или група мотиви).         И така, да преминем към същността. За обозначаване на елементите от езика на тялото, израженията на лицето и словесната част от комуникацията, които ще спомена като индикатори на лъжа, ще използвам общото понятие маркер. Добре е да обърнете внимание, че това е своеобразно базово или съкратено изложение, което е далеч от изчерпване на темата, но включва в себе си достатъчен комплекс от маркери, които биха ви помогнали да установите, дали, кога и в коя част от разговора ви лъжат. За по-голяма прегледност ще номерирам маркерите, което не означава, че при разговор ще ги търсите в посочения ред. От изключително значение за разчитането на лъжата е да запомните, че никой от маркерите не може и не трябва да се тълкува сам по себе си. Когато лъжем винаги използваме комплекс от маркери и трябва да установите наличието поне на три от тях в контекста на разговора за да направите заключение, че ви лъжат. И така: 1.     Установете на Линия на истината – Тъй като хората са различни в реакциите си, това е първото, което задължително трябва да направите, преди да започнете да наблюдавате за маркери на лъжа. Обикновено се извършва чрез вмъкване в разговора на въпроси, чиито отговори със сигурност знаете. Това наблюдение ще ви даде възможност да определите характерните за начина на комуникация на събеседника поведение, жестове, мимика и структура на изреченията. Причина: някои жестове издаващи лъжата по принцип е възможно да са характерни за обичайния му начин на общуване и е необходимо да бъдат елиминирани чрез установяване линия на истината. Тоест, от този момент нататък, всеки маркер трябва да бъде тълкуван само и единствено в контекста на установената за конкретния събеседник линия на истината. 2.     Обърнете внимание на цялостната стойка и движението на различните части на тялото – При лъжа цялостната стойка и движения ще издават желанието на събеседника за свръхконтрол над ситуацията. Това ще рече, че би следвало да усетите неестествена скованост (ограниченост) в движенията или дори стремеж към липса на движение. А понякога ще наблюдавате и как в самото начало или по някое време на разговора, събеседника ви несъзнателно ще постави някаква символична преграда помежду ви (като например, чанта, дреха, кутия цигари или какъвто и да било друг предмет). Обърнете внимание: често заблуждение е, че когато при въпрос ръцете докосват лицето, ушите, задната част на врата, гърлото, устата или пък почесват носа и ушите, то събеседника лъже. Всъщност, истинският индикатор е не толкова самото движение (каквото и да е то), колкото наличието или отсъствието на естествена причина за извършването му. 3.     Наблюдавайте събеседника за неадекватно на ситуацията изпотяване – Когато хората лъжат, се потят повече от обикновено. Появява се леко оросяване на челото, горната устна или вдлъбнатината между долната устна и брадичката. Това е изпотяването, което бихте могли да видите. Това, което не бихте могли да видите е изпотяването на дланите, като маркера за тях е неуместното и в повечето случаи съвсем несъзнавано прибърсващо потриване една в друга или по дрехите. 4.     Обърнете изключително внимание на така наречените микроизражения – Те се появяват като светкавица за части от секундата и по принцип не подлежат на съзнателен контрол. При засичане и разпознаване издават истината скрита зад съзнателно изградената от събеседника ви фасада. По принцип са изключително трудни за прихващане без специална подготовка, затова ви препоръчвам да насочите вниманието си към едно от израженията, което често се задържа по-продължително и дори понякога стои като фон на целия разговор, а именно: при лъжа през лицето преминава микроизражение на емоцията страдание, характеризиращо се с вежди извити нагоре към средата на челото (като понякога се появяват къси бръчки по челото).         Интересен факт е, че често, преди самия акт на поднасянето на лъжата, лъжещият има нужда да „поноси” желания израз на лицето си. От психологическа гледна точка е оправдано, тъй като експериментално е доказано, че хората, които изразяват изкуствено различни емоции като радост, раздразнение, мъка и т.н., след време започват да изпитват тези чувства съвсем искрено. Тоест, в повечето случаи, в които една гримаса доминира в разговора е добре да се усъмните и да потърсите и други маркери за потвърждаване или отхвърляне на подозрението за лъжа.
              При продължителен недоверчив поглед от ваша страна, на тези, които лъжат им става неприятно, а онези, които казват истината обикновено се ядосват или разочароват (микроизражение на гняв: устните стиснати заедно, веждите надолу, горният клепач нервен и напрегнат, свален ниско долу); 5.     Наблюдавайте гърлото – Честото преглъщане и прочистване на гърлото е класически показател за лъжа (разбира се, е необходимо да отчетете дали събеседника ви е страстен пушач или не). 6.     Обърнете внимание на движението на очите – Очите са сравнително лесен за отчитане маркер и затова ще им отделя повече място. Противно на общоприетото схващане лъжецът не винаги избягва очния контакт, въпреки, че неособено умелите лъжци действително, съвсем несъзнателно избягват погледа ви. От друга страна, умелият лъжец може съзнателно да търси очен контакт за да изглежда по-искрен. В подобни случаи обаче, неговият поглед е прикрито настойчив и напрегнат, оставяйки ви с усещането, че за него е много важно да му повярвате. Дори и при професионалните лъжци усещането за напрегнатост в погледа прозира отвъд първичното спокойствие, което демонстрират. При анализа не забравяйте за съществуването на естествено отклоняване на очите от чуждия поглед в случаите, когато погледът си почива, и/или спирайки върху някакъв неодушевен предмет подпомага съсредоточаването и спомнянето.           Друг маркер, който е доста по-труден за отчитане, но пък си струва да бъде отбелязан, е свързан с факта, че лъжата винаги е придружена с повече или по-малко несъзнаван страх да не бъде разконспирирана. И оттук една чисто физиологична реакция, която не подлежи на никакъв контрол от страна на лъжеца – страхът стеснява зениците, ограничава зрението и забавя реакциите. Понякога свиването на зениците е съвсем мимолетно – като реакцията на бленда на фотоапарат. Тоест, трябва да сте изключително внимателен наблюдател за да не пропуснете този маркер.           Стабилен и трудно подаващ се на съзнателен контрол маркер е и посоката на погледа по време на разговора. Има шест основни позиции на погледа, подлежащи на интерпретация (с вторичните позиции тук няма да се занимаваме).         Когато зададете въпрос на деснорък, погледнато от вашата позиция, ако очите му се насочат: ШНагоре и наляво – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за визуално конструиране на образи. Тоест, ако накарате някого да си представи розов слон, това би трябвало да е посоката на неговия поглед, ако действително се опитва да си представи розов слон. ШНагоре и надясно – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за образната памет. Тоест, ако накарате някого да си припомни какъв е бил цветът на къщата, в която е живял като дете, това би трябвало да е посоката на неговия поглед, ако действително се опитва да си припомни този цвят. ШНаляво – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за конструирането на звуци. Тоест, ако накарате някого да си представи възможно най-пронизителния звук, това би трябвало да е посоката на неговия поглед, ако действително се опитва да конструира в съзнанието си звук, който никога не е чувал в действителност. ШНадясно – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за звуковата памет. Тоест, ако накарате някого да си припомни как звучи гласът на майка му, това би трябвало да е посоката на неговия поглед, ако действително се опитва да си припомни майчиния глас. ШНадолу и наляво – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за психичните и физиологични усещания. Тоест, ако накарате някого да си припомни миризмата на камфор, това би трябвало да е посоката на неговия поглед, ако действително се опитва да си припомни миризма, усещане или вкус. ШНадолу и надясно – Това ще означава, че той задейства оня център в мозъчната кора, който отговаря за вътрешния диалог. Тоест, това е погледа на човек, който „говори сам със себе си наум”.         Ще ви предложа и елементарен пример за това, как тази информация може да се използва като маркер за лъжа. Представете си, че дете иска от вас сладкиш и вие го питате дали майка му разрешава да яде сладкиши, а то ви отговаря „Да”, като в същото време поглежда вляво. Това ще означава, че то си измисля отговор (конструира звук - тоест, лъже), тъй като посоката на погледа показва конструиране, а не припомняне на звук. Докато, ако погледът му се насочи надясно това би означавало, че си припомня звук, което от своя страна би означавало, че казва истината.        Като допълнителна информация, подпомагаща тълкуването на погледа като маркер за лъжа е необходимо да се има пред вид, че за типичния леворък, гореизброените очни маркери са с точно обратните посоки. Също така, че когато събеседника ви гледа право напред, както и когато погледа му изглежда разфокусиран и/или неподвижен, това се приема като опит за достъп до визуалната памет. Не забравяйте и факта, че в някои култури се счита за невъзпитано да гледаш постоянно другия в очите. 7.     Отразявайте внимателно емоционалните реакции – Първият маркер за наблюдение е разминаването във времето между думите и придружаващите ги емоционални реакции; когато емоцията е истинска, придружаващите думи се изричат след проявата на емоция или едновременно с нея. Когато емоцията не е искрена думите се появяват първо, а емоционалната реакция следва с 1-2 секунди закъснение. Например, когато при получаване на подарък ви казват „Благодаря” и едва след това се усмихват, е твърде малко вероятно подаръка ви да е приет благосклонно. По отношение на времето има още един сравнително лесно проследим маркер – ако емоциите са истински те се отразяват на лицето за около 5 секунди – всяко застиване на емоция или продължителност над споменатото време е белег за преиграване, тоест лъжа. Наблюдаваното понякога по време на разговор рязко изключване на емоционални прояви също е белег за някакъв вид изкривяване на реалността. Ако получите бърз отговор на въпроса си, това не е случайно и обикновено е индикация, че човека лъже – означава, че или отговорът е репетиран, или е мислено предварително за отговор, с идеята да не бъдат хванати неподготвени. Също така, обичайната емоционална реакция на несправедливо обвинения е преминаване в настъпление (реагира с гняв на недоверието /микроизражение/), докато лъжецът реагира с отбрана – казва нещо, което да подкрепи лъжата или използва отклонение от директен отговор. Лъжа е и когато жеста или изражението не отговарят на думите – например, когато с намръщена физиономия се каже „Обичам те”. Лъжа е, когато при изразяване на емоции се наблюдава ограничаване на емоцията до част от лицето – например, устата се усмихва, но очите и горната част на лицето, не. По същата причина е фалшива и всяка емоция, при чието изразяване се наблюдава асиметрично изражение върху лицето. 8.     Внимавайте за начина, по който се използват думите – индикации за лъжа са: Ш    Използване и/или повтаряне на думите от въпроса при даването на отговор – Например: „Ти ли изяде последната бисквита?” – „Не, аз (никога не изяждам) не съм изял последната бисквита.”. В този смисъл е и по-вероятно кратката и конкретна форма на отговор да е истина, а удължената и обобщаваща, не – Например: „Не съм го направил”, вместо „Аз не правя такива неща”. Ш    Скорост и неуместно завишени или понижени модулации на гласа – Внезапното ускоряване или забавяне на речта, както и монотонния говор, подскачането на гласа и изобщо всички неестествено звучащи пикове и падове в тона; Ш    Отклонение – Това е всеки опит за избягване на пряко изявление или отговор. Обикновено, когато хората лъжат те казват истини, които обаче съзнателно или не, не са директен отговор на въпроса ви. Например, ако на въпроса „Удряли ли сте някога жена си?” получите отговор „Обичам жена си, защо да го правя?”, вероятно събеседника ви казва истина, но с това избягва отговора на оригиналния въпрос, което означава, че лъже – тоест, удрял е жена си; Ш    Прекомерно говорене в опит да ни убедят – Обърнете внимание на склонността към преувеличаване на подробностите. Прекалено многото детайли са индикатор за скрито (понякога и от самия лъжец), отчаяно желание на събеседника да ви убеди, че говори истината; Ш    Изпускане на местоимения – При разказ, жените използват повече местоимения, докато мъжете обикновено назовават човека или обекта по име. Ако това се промени, най-вероятно става въпрос за лъжа; Ш    Използване на трудно разбираеми изречения – Използват се често при лъжа, тъй като дават възможност за двусмислено тълкуване при евентуално „хващане натясно”; Ш    Използване на хумор или сарказъм – С цел отклоняване на темата; Ш    Оставяне на тишината да навлезе в разговора – Като необичайни паузи, например, в средата на изречение или по никое време на разговора; Ш    Ослушвайте се за фино забавяне на отговора – Един честен отговор идва бързо от паметта, докато лъжата изисква бърз преглед на казаното до момента за да се избегне непоследователност, противоречие, а и да се добавят нови подробности, ако е необходимо. Въпреки това, ако някой забавя в опит да си припомни нещо, то това не означава, че непременно лъже; Ш    Направете внезапна промяна на темата и наблюдавайте реакцията на събеседника – Един невинен би се объркал от тази маневра и дори би се опитал да се върне отново към темата, докато лъжецът ще почувства облекчение и ще приветства промяната. В този случай ще имате удоволствието да видите как лъжецът се отпуска и поведението му става по-малко защитно. Ш    И последният маркер, който ще спомена е – Отричане на обвинението със силно подчертано ударение на всяка дума от отричането           В заключение ще ви дам няколко допълнителни съвета, които би трябвало да вземете пред вид при тълкуването на маркерите за лъжа. На първо място, показването на един или повече от тези признаци не означава задължително, че събеседника ви лъже. Затова именно е необходимо да не забравяте за изработването на линия на истината.        Някои от изброените по-горе характеристики съвпадат с характеристиките на начина, по който общуват много стеснителните хора, които може и въобще да не ви лъжат. Други от тях се проявяват и когато ИЛ е особено концентрирано върху темата на разговора (например, ако темата е твърде сложна или събеседника ви е преживява силен стрес). Това важи и за случаите, в които за събеседника ви темата на разговор е източник на принципен дискомфорт.         Ботокс или други пластични интервенции също могат да повлияят върху начина на общуване и да ви подведат при разчитане на маркерите за лъжа.         Понякога, когато са обвинени в нещо хората преминават в защита просто защото искат да ви убедят в противното. Тогава изглеждат така, сякаш лъжат, а всъщност просто са шокирани от внезапното си поставяне в центъра на вниманието ви. Ако усетите фалш в усмивката на събеседника не го тълкувайте задължително негативно. Понякога това е част от етикета за учтивост, а друг път е опит да ви направят добро впечатление, защото ви ценят и уважават. Някои хора са изключително опитни, а може би дори и професионални лъжци. Той/тя може да са разказвали въпросната история (каквато и да е тя) толкова много пъти, че тя придобива за тях всички елементи на изказвана истина. Затова приемете факта, че не всяка лъжа може да бъде хваната.         Повечето от добрите лъжци изграждат стабилна репутация за себе си, говорейки истината през повечето време, за да могат, когато излъжат лъжата им да бъде възприета като истина благодарение на репутацията им на честни хора. Бъдете внимателни и не прекалявайте в търсенето на лъжа в думите и действията на другите. Ако винаги търсите лъжа хората ще започнат да ви отбягват… … а може би, ще е най-добре да забравите за всичко прочетено дотук.

image



Гласувай:
65


Вълнообразно


1. анонимен - ... :)))))
10.03.2011 15:37
Не искам да превръщам себе си в детектор на лъжата,за това и прочетох само началото и края на статията.И не защото хората около мен не ме лъжат,не и защото аз самата не лъжа,не и защото ме е страх да не се превърна в циник,а защото не искам да се взирам постоянно в хората около мен да търся "маркерите на лъжата".Не мисля,че лъжата е най-лошото което може да ни се случи.Ако ни излъжат в професионален план риска е да изгубим пари,но пък ще елеминираме един "ненужен елемент".Ако ни излъжат в личен план..... кой от нас не го е прави....:) и както ти самия казваш,по важно е причината да ни лъжат.Да изгубиш доверие в някой не винаги е нужно той да те е излъгал,достатъчно е да има разминаване между думите и постъпките му.Понякога думите са това което искаме да направим,а действията това което в действителност можем или ни стиска да направим.Тогава думите лъжа ли са? Да казваш истината и да бъдеш откровен според мен не е едно и също.Ами това е на първо четене.....
Е.Енева
цитирай
2. анонимен - Ваня
10.03.2011 16:20
Нищо страшно не видях в статията. Не виждам защо трябва да я забравям. Отдавна съм свикнала със съществуването на лъжата и то, не защото я практикувам често, а защото е толкова разпространена, че е естествена като въздуха и водата за всяко живо същество. Това не ме прави обаче циник. Аз съм на следното мнение, което и ти загатваш, макар и в друг контекст - всичко в този свят съществува едновременно и неделимо със своята противоположност - няма добро без лошо, красота без грозота, почивка без умора, радост без тъга и прочие и прочие, до лъжа без истина. Едното изпъква на фона на другото и без него губи съдържанието и значанието си.
Друго мое мнение е, че лъжата не винаги има користна цел и дори в повечето случаи има единствено защитна цел.
И не ми е удобно да кажа, защото знам, че няма да ми се повярва, но аз избягвам да лъжа. Ако го правя, то е с цел предотвартяване на проблеми и търсене на компромисен вариант в съществуването си. Освен това, мисля и че твърде често лъжа несъзнателно - тоест, лъжа на първо място себе си, повярвала съм в тази лъжа и изречена по този начин, звучи и за мен като истина. Неосъзнатите истини лъжа ли са?
Всъщност, човек може да не лъже напълно само ако живее сам и не говори с никого за нищо. Такава е матрицата и в това няма нищо лошо. Има цвят, има и нюанси - това е прекрасно.
цитирай
3. panazea - Освен научни методи , човек притежава и вътрешно чувство за различаване на добро от зло.
10.03.2011 17:21
Интуицията ни води .
А защо лъжем? Защото обществото ни е сграбчило със железни клещи и ние се опитваме да оцелеем.
Колко пъти съм си прехапвала езика , за да не кажа истината.
Колко пъти съм свеждала поглед , за да не разберат по погледа ми , че не ги обичам.
Това не е паталогична лъжа , това е спасяване от наглите .
Обществото ни налага някакъв модел на поведение и иска да ни прекърши.
А защо искам да съм себе си . Защо искам да не ме прекършат - съм написала в моя блог .
цитирай
4. despinida - ИЗЛЪЖИ МЕ - любим филм :))
10.03.2011 17:29
за мое съжаление, не съм добра за детектор на човешките лъжи, не и по този сензитивен начин...:)))
цитирай
5. dobromirdimitrov - 1. анонимен - ... :)))))
10.03.2011 17:37
Мога да коментирам само едно от твърденията ти: действително, да казваш истината и да бъдеш откровен са две различни неща.
цитирай
6. анонимен - Ваня
10.03.2011 17:37
Казваш, че е възможно да се превърнем в детектори на лъжата. Сигурно, при достатъчна практика - ако успеем да уловим линията на истина, да отчетем правилно поне три критерия и пак да се надяваме, че не сме сбъркали. Но..., ако аз започна да мисля за тези неща и да следя хората, това ще ме превърне в параноичка някаква. Ок, ще знам /не много сигурно, че ме лъжат/, е и какво?
Представям си живот, в който следя за погледи, жестове, мимики... нещо не ми харесва. Ползата е, че ще имам стратегическо предимство в играта на живота. Загубата е, че ще загубя някои илюзии /аз и така съм ги позагубила доста/ и ще пресея хората около себе си. Ами, те и така са пресяти, колко още да ги пресявам? Интересна статия.
Погледите обаче много ще ме озорят - посоките са също като посоките на света, че и междинни има :)
Хубаво, почвам ги моите от днес. Първо питам нещо, дето знам, че е истина и после ... Хм, ама че работа :) Е, забавно е.
цитирай
7. dobromirdimitrov - 2. анонимен - Ваня
10.03.2011 17:38
Да лъжеш себе си, рано или късно се превръща в сериозен проблем.
цитирай
8. dobromirdimitrov - 3. panazea - Освен научни методи , човек притежава и вътрешно чувство за различаване на добро от зло.
10.03.2011 17:39
Не мисля, че обществото ни принуждава да лъжем в личния си живот.
цитирай
9. dobromirdimitrov - 4. despinida - ИЗЛЪЖИ МЕ - любим филм :))
10.03.2011 17:39
:)
цитирай
10. dobromirdimitrov - 6. анонимен - Ваня
10.03.2011 17:40
Е, явно си стигнала до смисъла на страшното в статията :)
цитирай
11. анонимен - 5. dobromirdimitrov - 1. анонимен - ... :)))))
10.03.2011 19:46
Че какво им е на другите ми твърдения,че не можеш да ги коментираш? Ежедневно съм свидетел как някой лъже някой друг и това което ме е забавлявало е реакцията на излъгания когато разбере,че го лъжат.Почти всички го приемат като лична обида,като престъпление спрямо личността им,но никой не се запитва защо човека срещу него го лъже.Глупаво е да се сърдим или обиждаме на някой,че ни няма доверие за ни каже истината.Нима някой ще хаби енергия и усилия да ни лъже ако ни има доверие ? Да лъжеш е много по трудно отколкото да казваш истината.А има и един много "фин" начин да не лъжеш,но и да не казваш истината .... и тези хора спокойно могат да ти кажат : Аз никога не съм те лъгал/а ,а в действителност ти знаеш само "общата картина".И прочетох съветите ти за "откриване" на лъжците и извини ме,но това си е направо параноя :)Аз ще разговарям ли с този човек или ще го изследвам :).
Е.Енева
цитирай
12. panazea - Човек по природа се ражда свободен !
10.03.2011 20:20
Всички искат да го превърнат в роб . Даже и тези , които го обичат .
Лъжем , за да не ги разочароваме .
Всеки иска да ти ограничи свободата .
Има ли безусловна любов ?
цитирай
13. gita969 - Понеже често съм си
10.03.2011 22:36
задавала въпроса най - вече за причината (мотива) за лъжата най - внимателно изчетох всичко побликувано.Трябвя много добре да познаваш един човек,за да видиш и уловиш външните белези на лъжата. Определено лъжем,за да улесним ежедневието си,да избегнем отговора на директен въпрос,за да избием комплекс, от материален интерес и т,н. Но страшното е ,когато лъжем себе си. Тогава пораженията са най опустошителни. И осъзнавайки го продължаваме да го правим. Тогава сме направо за Вашия кабинет. Интересно какво бихте казали по въпроса.
цитирай
14. dobromirdimitrov - 12. panazea - Човек по природа се ражда свободен !
10.03.2011 23:40
На този етап твърде рядко.
цитирай
15. dobromirdimitrov - 13. gita969 - Понеже често съм си
10.03.2011 23:46
Не е необходимо да познаваш някой за да го "хванеш", когато лъже. Всички маркери са валидни за всички нас. Разликата не е качествена, а количествена. Колкото до самозаблуждението - да, то е най-опустошително. Но ако осъзнаването е действително, самозаблуждението се неутрализира. А по въпроса за това кой е за психолог - на практика всеки би могъл да извлече полза от психологическа консултация. Такава е и генералната идея, както и във всяка друга сфера на здравеопазването - превантивно консултиране, за да не се стига до кризисни ситуации.
цитирай
16. анонимен - do E.Eneva ot pochitatel na istinata
11.03.2011 11:11
Sledq ot izvesno vreme tozi blog i dosta chesto toite komentari sa taktichno kazano provokativno drazneshti.Prez kakvo tryabva da premine chovek za da ima podobno mislene izkriveno ? Ili ti lipsva vnimanie i go tyrsish tuk ? Kakvato i da e prichinata , misli predi da komentirash.Ili ako ne mozhesh , prosto cheti i komentirai na um .
цитирай
17. анонимен - Ваня
11.03.2011 11:28
Статията ми е в ума от вчера, когато я прочетох три пъти. Въпреки, че се извини предварително, затова че ще започнем да се жалваме, че не лъжем толкова много /3 пъти за 10 минути разговор/, и аз приех извинението без да коментирам повече, все пак ме впечатли много. Следя се за тези часове. Говорим за обикновени неща, нямам никаква причина да лъжа, темите са неутрални, давам всичко от себеq за да съм искрена. Дори днес в един магазин много директно си казах какво мисля, въпреки че на продавачката й стана неприятно. Наистина - старая се много. Възможно ли е въпреки това да лъжа? Как да ти кажа... - да обичаш истината и въпреки това на общо основание да се твърди, че човек ли си - значи няма бягане - лъжеш три пъти за десет минути..., ами... просто не е възможно :) Ти мислиш ли, че това се отнася и за теб?
цитирай
18. dobromirdimitrov - 17. анонимен - Ваня
11.03.2011 11:51
Ще ти отговоря с въпрос - мислиш ли, че хората наистина познават себе си?
цитирай
19. анонимен - Ваня
11.03.2011 12:09
Разбира се, че не се познават. Разбира се, че не се познавам и аз. Но много се старая и мисля, че имам известен напредък.
Ти си психолог - имаш много повече знания от мен за човешката психика - лъжеш ли 3 пъти за 10 минути?
Може би, знанието би ти дало възможност да се усещаш когато лъжеш и защо го правиш, както и да разбираш кога те лъжат.
Интересно ми е също да разбера твоето мнение по въпроса - по-хубав ли ще е свят, в който хората никога не лъжат или поне лъжат наполовина по-малко?
цитирай
20. анонимен - 16. анонимен - do E.Eneva ot pochitatel na istinata
11.03.2011 12:19
Драги ми почитателю на истината,няма как да не отговоря на някой който е положил толкова много труд да чете редовно моите коментари и дори да ги анализира.Ще се опитам да бъда изчерпателно ясна,но ако има нещо което ще остане неизяснено за теб можеш да попиташ отново.
1.Sledq ot izvesno vreme tozi blog i dosta chesto toite komentari sa taktichno kazano provokativno drazneshti- не ми пука дали моите коментари те дразнят и провокират или те довеждат до душевен оргазъм.Това си е твой проблем и си го решавай сам.
2..Prez kakvo tryabva da premine chovek za da ima podobno mislene izkriveno ?- ако този въпрос е насочен към мен-не ти влиза в работата,а ако е риторичен няма как да ти помогна.
3.Ili ti lipsva vnimanie i go tyrsish tuk ?-какво ми липсва теб изобщо не те засяга,а какво търся в този блог не ти влиза в работата.
4.Kakvato i da e prichinata , misli predi da komentirash.-това,че моя начин на мислене не ти допада-ами не ми пука.
5.Ili ako ne mozhesh , prosto cheti i komentirai na um .-ако това е молба-не се приема,а ако е съвет-се отхвърля.
Нещо друго да терзае "нежната" ти душа?
Е.Енева
цитирай
21. анонимен - do dobromirdimitrov ot pochitatel na istinata
11.03.2011 13:06
Vidimo e , che dialog s tazi persona E. Eneva ( ako tova sa istinskite i initsiali , koeto silno me symnyava ) e nevyzmozhen.Za tova se obryshtam kym Vas , kak pozvolyavate podobni sotsiopati da se podvizavat v bloga vi ? Razbiram , che ste toletanten chovek , no tova preminava vsyakakvi granitsi na tyrpimost .
цитирай
22. анонимен - Ваня
11.03.2011 15:31
Извинявам се за много личния първи въпрос. Разбира се, не си длъжен да ми отговаряш.
цитирай
23. dobromirdimitrov - 19. анонимен - Ваня
11.03.2011 15:41
Ако човек не се познава, би ли могъл да твърди, че говори истината? Ние определяме позициите си по различни въпроси спрямо схващането си за света, което пък се дължи на концепцията ни за собствения Аз - ако тази първична концепция не е истинна - кое нейно производно би могло да бъде?
Всичко истинско е хубаво... да, би бил по-хубав за мен подобен свят.
цитирай
24. анонимен - Ваня
11.03.2011 16:19
А маркер за вярна концепция за собственото ни Аз има ли? Или поне нещо близо до него - нещо, което да ни ориентира в тази игра на криеница със собственото ни Аз - топло ли е или е студено?
цитирай
25. dobromirdimitrov - 24. анонимен - Ваня
11.03.2011 20:04
Вътрешното равновесие.
цитирай
26. анонимен - Ваня
11.03.2011 23:45
Но да, разбира се - елементарно.
цитирай
27. pumona - Хареса ми и този път темата и разсъжденията на коментиращите.
12.03.2011 22:09
Мисля си обаче, дали не е по-добре за мен самата да не разбирам, че ме лъжат?!
Казват, че възрастните хора са по-толерантни и по-разбиращи.
Е, май колкото повече разбирам отстрещната страна, толкова повече боли. Защо ли?!
цитирай
28. dobromirdimitrov - 27. pumona - Хареса ми и този път темата и разсъжденията на коментиращите.
13.03.2011 21:30
Може би защото си разбрала твърде късно, когато вече всяка промяна в статуквото те убива малко по малко... Или може би прозвучах прекалено драматично?... :)))
цитирай
29. pumona - драматично, само че
13.03.2011 21:46
изказването ми е по-глобално :)
цитирай
30. анонимен - "I smile when I’m angry. I c...
13.03.2011 22:29
"I smile when I’m angry.
I cheat and I lie.
I do what I have to do
To get by.
But I know what is wrong,
And I know what is right.
And I’d die for the truth
In My Secret Life
......................".
By Leonard Cohen
цитирай
31. dobromirdimitrov - 29. pumona - драматично, само че
14.03.2011 09:19
Моето също :)
цитирай
32. dobromirdimitrov - 30. анонимен - "I smile when I’m angry. I c...
14.03.2011 09:21
Обичайният проблем, който се появява при подобно поведение е, че след време маската замества Аза и човек губи собствената си идентичност. Както и тотално губи обективната си преценка за правилно и неправилно.

P.S. Харесвам Леонард Коен :)
цитирай
33. kundalini - Прочетох през куп за грош текста:)
15.03.2011 19:53
Защото зная, че всяка лъжа рано или късно излиза наяве!:) - чуждата, и моята:)))
Не се замислям другите защо лъжат, но зная че имат причини да го правят.Аз лъжа рядко, най-често когато.........няма да кажа, защото това е най-тайната ми тайна:)))))) само казвам, че рядко лъжа и винаги си давам сметка, че лъжа себе си:)
/най-често лъжите на жените се измерват с килограми:)))/
цитирай
34. dobromirdimitrov - 33. kundalini - Прочетох през куп за грош текста:)
15.03.2011 23:27
За съжаление, по-скоро не си права. Не всяка лъжа излиза наяве. И то не защото е кой знае каква, а защото излъгания често предпочита да си остане излъган :)
цитирай
35. анонимен - 21. анонимен - do dobromirdimitrov ot pochitatel na istinata
16.03.2011 11:04
Ще ти кажа нещо за безсилието.То е по-лошо от безпомощността. Безпомощността е примирение, то не те кара да търсиш начин, не ти дават възможност да намираш изходи. Когато си примирен, не си жив,а безсилието те разяжда, защото те държи жив – кара те да търсиш изходи, само за да ти покаже как не можеш да ги ползваш....
Е.Енева
цитирай
36. dobromirdimitrov - 35. анонимен - 21. анонимен - do dobromirdimitrov ot pochitatel na istinata
16.03.2011 13:53
Усещането за безсилие е индикатор за контрол над поведението, а не реален факт. Като чувство, то идва да ти посочи очевидния (за реалността), но неочевиден за теб факт, че това, с което си се заел не е нещото, от което личноста ти действително се нуждае. Това чувство има цел - и тя е да те откаже от погрешно поставени цели. Почти винаги (да не кажа и винаги) несъзнаваното ни знае по-добре от самите нас какво ни е нужно и кое би ни навредило. Затова, когато усетиш безсилието, не бушувай срещу него, а го приеми като приятел и послушай съвета му - откажи се от целта. Отказването в подобен случай не е загубена, а спечелена битка. И не е проява на слабост, а на върховна сила... която всеки от нас притежава.
цитирай
37. анонимен - 36. dobromirdimitrov - 35. анонимен - 21. анонимен
17.03.2011 10:35
По принцип това което казваш за безсилието сигурно е така,сигурно отказването от дадена цел е правилното решение,но си мисля,че няма универсално решение за едно и също чувство при различните хора,както и мотивите за поставяне на едни и същи цели при различните хора са различни.За да бъда по ясна какво точно искам да кажа,ще дам пример :Ако съм поставила за цел да разбера защо човек който съм смятал за много близък,целенасочено и съвсем умишлено ме е наранявал с една единствена цел-да го намразя,и ако съм безсилна да разбера причината за това-трябва да се откажа ли?Да приема,че безсилието ми показва,че истината в този случай ще ми навреди? Трябва ли да приема отказа ми да разбера истината за дадено поведение на човек на който съм държала и продължавам да държа като победа на волята ми?
Е.Енева
цитирай
38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdimitrov - 35. анонимен - 21. анонимен
17.03.2011 13:02
Да. Причината е, че никой не е в състояние да разбере подобно действие самостоятелно, поради пряката си ангажираност в ситуацията.
цитирай
39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdimitrov
17.03.2011 14:06
Само един доуточняващ въпрос : Какво точно имаш предвид с израза "самостоятелно" ?
Е.Енева
цитирай
40. dobromirdimitrov - 39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdimitrov
17.03.2011 14:54
Сам да вникнеш в действителната същност на личността си.
цитирай
41. анонимен - 40. dobromirdimitrov - 39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdi
17.03.2011 15:23
Тотално се обърках :).Ако правилно съм те разбрала-ако аз успея да вникна в действителната същност на личността си,ще разбера и действията на другите спямо мен?
Е.Енева
цитирай
42. dobromirdimitrov - 41. анонимен - 40. dobromirdimitrov - 39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdi
17.03.2011 16:07
Е, поне със сигурност това е първата стъпка. Която май всеки си мисли, че би могъл да прескочи. Така или иначе, за да стигнеш до опознаването на другите (във всякакъв смисъл), е необходимо да познаваш добре самата себе си.
цитирай
43. анонимен - 42. dobromirdimitrov - 41. анонимен - 40. dobromirdimitrov - 39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdi
17.03.2011 16:22
Мдааааа....... Май съвета ти да кажа "майната'' на поставената цел ми изглежда по-ефективна и бърза за реализация.Не че отричам ползата от опознаването на самата себе си,а защото докато този процес завърши, живота ми ще премине в борба с безсилието,а това определено ще ме лиши от други доста по добри възможности за използване на времето ми.
Благодаря за изчерпателните отговори.Действително ми бяха доста полезни.
Е.Енева
цитирай
44. dobromirdimitrov - 43. анонимен - 42. dobromirdimitrov - 41. анонимен - 40. dobromirdimitrov - 39. анонимен - 38. dobromirdimitrov - 37. анонимен - 36. dobromirdi
17.03.2011 19:30
Радвам се, че съм бил полезен.
цитирай
45. анонимен - Ще визирам само себе си. Да се опитам ...
18.03.2011 10:41
Ще визирам само себе си.
Да се опитам да разпозная лъжците.Добре,но би трябвало самата аз да се науча да контролирам себе си да не лъжа-съзнателно или не.Възможно ли е това?-незнам,а и нямам желание да опитам.Човек още от дете се научава да лъже,може би ни е генетично заложено.Било да не нараниш,било да контрираш последвали въпроси,да не видиш разочарована физиономия и още и още причини,които самите ние си измисляме само и само да избягаме от истината.
Ако "успея" да държа лъжците "под око" какво ще си "донеса" на мен самата?Циник,параноик,ще живея в страх как всеки един момент някой ще ме излъже,дори и да не е така,за мен това ще е истината.Колкото и да имам желанието да живея в свят без лъжи,не съм достигнала "фазата" на съвършенството да имам пълен контрол над себе си и да не допускам чуждо влияние.Така,ако бъда реалистка,то нека не превръщам себе си в "детектор на лъжата",та да не остана аз излъганата...
цитирай
46. dobromirdimitrov - 45. анонимен - Ще визирам само себе си. Да се опитам ...
18.03.2011 13:28
Това е една от причините да напиша в увода към статията, че ако бях на ваше място не бих я прочел.
цитирай
47. анонимен - 46. dobromirdimitrov - 45. анонимен - Ще визирам само себе си. Да се опитам ...
18.03.2011 13:32
Добре де,щом няма да я прочетеш,ако си на наше място,възниква въпроса: Защо тогава си я написал тази статия и си я качил в блога си ? :)
Е.Енева
цитирай
48. анонимен - Щом статията е в блога, то всеки с...
19.03.2011 09:46
Щом статията е в блога,то всеки следва при желание да си даде мнението.А за това "...ако бях на ваше място не бих я прочел...",не е ли желанието ти за провокация на човешкото любопитство?
цитирай
49. dobromirdimitrov - 47. анонимен - 46. dobromirdimitrov - 45. анонимен - Ще визирам само себе си. Да се опитам ...
19.03.2011 10:41
Това мисля, че ясно съм го обяснил в увода.
цитирай
50. dobromirdimitrov - 48. анонимен - Щом статията е в блога, то всеки с...
19.03.2011 10:41
И на този въпрос отговора е в увода.
цитирай
51. анонимен - Прочетох статията. Това е моето ...
19.03.2011 10:50
Прочетох статията.Това е моето мнение.
цитирай
52. анонимен - 49. dobromirdimitrov - 47. анонимен - 46. dobromirdimitrov
19.03.2011 11:00
"Така, че реших да оставя всичко на правото ви на свободен избор."Щом си оставил дали да прочетем статията на нашия избор,тогава не повтаряй постоянно,какво би направил на наше място,защото не си нито на нашето място,нито ти правиш избора вместо нас.Ти си направил своя избор-написал си статията и си я качил в блога си,остави на нас да решим дали да четем статията или не,без се опитваш да ни влияеш като казваш какво би направил ти.Може би влагаш друг смисъл в думите си,но е дразнещо хем да ти дават право на избор,хем да ти казват какво биха направили на твое място.Това не е заяждане,а мнение казано без благозвучните любезности.
Е.Енева
цитирай
53. dobromirdimitrov - 52. анонимен - 49. dobromirdimitrov - 47. анонимен - 46. dobromirdimitrov
19.03.2011 15:18
:)
цитирай
54. анонимен - 53. dobromirdimitrov - 52. анонимен - 49. dobromirdimitrov
19.03.2011 16:02
Е,тази усмивка определено казва :''Върви по дяволите" ,но какво да се прави..... щом пътя към Ада бил послан с добри намерения ще взема да се поразходя до там.
Е.Енева
цитирай
55. dobromirdimitrov - 54. анонимен - 53. dobromirdimitrov - 52. анонимен - 49. dobromirdimitrov
19.03.2011 17:15
"Не искам да си развалям отношенията нито с Рая, нито с Ада. Имам приятели и на двете места."
Марк Твен
цитирай
56. анонимен - Ваня
20.03.2011 17:55
Тук е станало интересно. Значи..., ако усещаш безсилие, е добре да се откажеш от целта. А защо ми е толкова трудно да се откажа от нея?
Тя е достойна за уважение, отговорна е, има всички индикации, че си заслужава да бъде следвана. Просто..., явно постигането й не зависи от мен, а от други хора а аз не мога да бъда тях. Но как да се примиря, че те не са това, което аз очаквам от тях? Да, знам всеки е различен...
Всъщност, проблема ми е следния - перфекционистка съм и имам стремеж към контрол - грижа, по отношение на децата си. Е, да но, не съм аз ученичка, а те. Не съм аз на тяхната възраст, а те. Усещам безсилие в амбицията си да бъдат такива каквито смятам, че трябва да бъдат. Това, което ми носи тази амбиция, е безсилие. Опитвам се да го преодолея, но не мога. Не мога да се примиря с нещо, което не зависи от мен, а от тях. А така им вредя, вместо да им помогам да развият полезни качества като борбеност, собствена амбиция, самостоятелност. Ето, нещата са осъзнати, но не мога да преодолея въпреки това проблема.
Знам, знам, трябва да ходя на психолог, но няма пари за психолог - наистина няма - кризата ме поудари доста.
цитирай
57. dobromirdimitrov - 56. анонимен - Ваня
20.03.2011 22:00
Мдааа... комуникативни проблеми значи :) Безсилието е индикатор, че правиш нещо, от което твоята личност не се нуждае, а не личностите на децата ти :) Нямам представа дали си права по отношение на изискванията си към тях, но ако отчиташ склонност към перфекционизъм у себе си, по-вероятно е да не си права. Ще трябва да потърсиш балансирано решение на проблема... а за осъзнаването... това е друга и дълга тема. Стабилен индикатор за реално осъзнаване е изчезването на проблема. Ако не е изчезнал, това означава, че "осъзнаването" е контролирано от защитните механизми на Аза, което ще рече, че не е реално.
цитирай
58. dobromirdimitrov - 57. анонимен - 55. dobromirdimitrov - 54. анонимен
20.03.2011 22:02
Има значи, една такава книжка "Как дяволът чете Евангелието"...
цитирай
59. анонимен - Добромире,
21.03.2011 08:30
Не знам какво става,но втори коментар по тази тема ми изчезва.Аз не мога да ги изтрия по простата причина,че пиша като анонимна.Ти имаш ли идея какво става с коментарите ми и защо така "мистериозно" изчезват ?
Е.Енева
цитирай
60. анонимен - 58. dobromirdimitrov - 57. анонимен - 55. dobromirdimitrov - 54. анонимен
21.03.2011 08:35
Да ,така е....... за мое съжаление.Опитвам се да се "разделя" с този си мой "талант",но явно не се справям много добре.
Е.Енева
цитирай
61. dobromirdimitrov - 59. анонимен - Добромире,
21.03.2011 10:02
Нямам идея. Аз не трия коментари, което е очевидно от някои доста, хм... неласкателни за мен или статиите ми коментари :)
цитирай
62. анонимен - Ваня
21.03.2011 12:08
Да, перфекционистка съм и към себе си. И по отношение на учебния процес с малкото си дете - против цялото си същество седя с часове с него и учим ли, учим ли, учим. Тормозя и него, и себе си. И усещам безсилие да се приема факта, че ученето не му е силна страна, както и със слабите оценки, които би получавал, ако аз не се занимавам толкова много с него.
Перфекционистка съм и в други отношения. Разсъждавала съм върху мотивите за това - вероятните причини, за които се сещам са две - едната е успехи да си ми носили позитивни емоции и да искам да ги получавам пак. Другата - емоционална празнота, която желая на всяка цена да запълня с нещо. Напълно вероятно е двете причини да действат заедно.
цитирай
63. анонимен - 61. dobromirdimitrov - 59. анонимен - Добромире,
21.03.2011 13:12
Ами тогава сме попаднали в "зоната на здрача" :)Каквато и да е причината селективно да изчезват част от коментарите ми,това не би ме спряло да коментирам в блога ти.Бих спряла само при лично твоя молба,а такава за в момента няма отправена.Така че....... участието ми продължава :)
цитирай
64. dobromirdimitrov - 62. анонимен - Ваня
21.03.2011 20:04
В психологията има много интересни теми. Една от любимите ми (надявам се да не ти прозвучи странно :) ) е натрапливата невроза. Ако искаш можеш да прочетеш нещо по въпроса. Може и на теб да ти хареса.
цитирай
65. анонимен - Ваня
22.03.2011 09:01
Въобще не ми звучи странно. Не мисля, че съм някакъв особен случай - натрапливата невроза ще да е широко разпространено явление, проявяващо се най-различно и диктуващо състоянието на света, такъв какъвто е сега.
Ще се разровя на първо време в нета.
Без да съм чела още нещо, си мисля, че човекът с натраплива невроза винаги ще намира поводи за нея. Ако не е едно, ще е друго, но докато не се махнат дъблоките причини за нея, дори и конкретния повод да изчезне, тя ще насочи силите си в друга посока и пак ще я има.
цитирай
66. анонимен - Хм
22.03.2011 09:14
Прочетох за по-тежки случаи, за доста по-тежки... Желание за контрол, поради страх от света, по една или друга причина. И определение успях да спретна набързо :)
цитирай
67. dobromirdimitrov - 66. анонимен - Хм
22.03.2011 09:53
:)
цитирай
68. анонимен - Ваня
22.03.2011 10:37
Ех, тези твои усмивки колко въпроси повдигат в невротичните ни души...:)
цитирай
69. dobromirdimitrov - 68. анонимен - Ваня
22.03.2011 11:25
Въпросите са хубаво нещо. Все ще катализират някой отговор, който току виж разбълбукал обичайната летаргия.
цитирай
70. анонимен - Ваня
22.03.2011 11:37
Аз и летаргия? Това е обидно непознаване на личността ми и то след толкова дълго писане в блога ти... :(
цитирай
71. dobromirdimitrov - 70. анонимен - Ваня
22.03.2011 12:13
Не те познавам лично за да отправям лични послания. Говорех по принцип. А този принцип е описан прекрасно в един коан от учителя Соджи, който разказвал:
- Веднъж спях и сънувах, че съм пеперуда. Истинска пеперуда, пърхаща с крилца насам-натам. В съня си знаех, че съм пеперуда и изобщо не се съзнавах като човек. Изведнъж се събудих и си казах, че отново съм аз. Но кой бях аз? Вече не зная дали съм човек, сънувал, че е пеперуда, или съм пеперуда, която сънува, че е човек...
цитирай
72. анонимен - ...
22.03.2011 13:01
Така си е,въпросите са хубаво нещо, а дали ще катализират отговори или нови въпроси....кой да ти каже :)Като това например:
Eдин любопитен монах запитал учителя си:
- Кой е пътят?
- Той е пред очите ви - отговорил учителят.
- А защо не го виждам?
- Защото мислиш за себе си.
- А вие? Виждате ли го?
- Докато гледаш на нещата от две страни, казвайки 'аз не виждам' и 'ти виждаш', погледът ти няма да се промени - отвърнал учителят.
- Значи пътят може да се види, когато няма нито 'аз', нито 'ти'?
- Е, когато няма нито 'аз', нито 'ти'' кой е този, който ще иска да го види?
Е.Енева

цитирай
73. dobromirdimitrov - 72. анонимен - ...
23.03.2011 09:38
На повечето от нас, представителите на бялата раса, изключителната дълбочина на азиатското мислене ще бъде недостъпна още дълго време... за съжаление. А за още по-голямо съжаление, причината не е в липсата на потенциал за възприемане, а в тоталното отхвърляне на духовните ценности, заменяйки ги с амбиция за социална реализация и желание за притежание на материални ценности. Хм..., това май беше доста грубо, а?... :)))
цитирай
74. dobromirdimitrov - 74. анонимен - 73. dobromirdimitrov - 72. анонимен - ...
23.03.2011 10:22
Именно. Надявам се всички да ме разберат така добре.
цитирай
75. dobromirdimitrov - 75. анонимен - Ваня
23.03.2011 10:23
Честит рожден ден, Ваня! Пожелавам ти да осъществиш желанията си :)
цитирай
76. pumona - Хрумна ми
27.03.2011 14:10
"Лъжата се разтваря в истината като велериан в топла вода!"
цитирай
77. dobromirdimitrov - 79. pumona - Хрумна ми
28.03.2011 10:30
Това може да хрумне само на пристрастена котка :)
цитирай
78. pumona - uh, nito sym kotka, nito pristrastena ;)
28.03.2011 20:41
oba4e, znam li, 6te se ogledam po- i uj v dylbo4ina. dano vidq nqkakvo si kote6koto ;)
цитирай
79. dobromirdimitrov - 81. pumona - uh, nito sym kotka, nito pristrastena ;)
28.03.2011 21:31
:)
цитирай
80. анонимен - Когато Добромирчо отговаря.
19.12.2011 11:29
dobromirdimitrov написа:
Ще ти отговоря с въпрос - мислиш ли, че хората наистина познават себе си?

Попитах един евреин: -Защо евреите винаги отговарят на въпросите с въпрос? Той ми отговори:- "Защо питаш?"
цитирай
81. dobromirdimitrov - 80. анонимен - Когато Добромирчо отговаря.
19.12.2011 13:03
:)
цитирай
82. анонимен - Усмивката е идеалния начин да се ...
19.12.2011 15:53
Усмивката е идеалния начин да се отговори без да се налага да се лъже :-)
Нищо не видях да се споменава за "Клиентите".
цитирай
83. dobromirdimitrov - 82. анонимен - Усмивката е идеалния начин да се ...
20.12.2011 09:21
Първата част на този коментар не се нуждае от моя коментар. Втората част, не разбирам.
цитирай
84. анонимен - Елементарно, драги ми Уотсън. П...
20.12.2011 13:29
Елементарно,драги ми Уотсън.Пишеш, а сам не четеш или не осъзнаваш какво вършиш с блога си.Става въпрос за пациентите ти или клиентите,както сам ги наричаш.Ти си дребен и нищожен търговец,който се възползва от човешкото нещастие и душевно неразположение.
цитирай
85. dobromirdimitrov - 84. анонимен - Елементарно, драги ми Уотсън. П...
20.12.2011 15:36
Възможно е да си прав/а, възможно е да не си. Във всеки случай всеки има право на собствено отношение към другите и техните занимания или работа... дори и хора като теб.
Весели празници.
цитирай
86. анонимен - Благодаря ти за отговора, ако мога ...
20.12.2011 16:19
Благодаря ти за отговора,ако мога въобще да го нареча такъв.Все пак за първи път го правиш,заслужава си да го спомена.И щом си толкова велик,би трябвало вече да си направил мой профил и да знаеш дали съм той или тя,а и какви са , цитирам:"дори хората като теб",господин манипулаторе???Весели празници и на теб!Имаш възможвост,можеш да си гo позволиш. :-)
цитирай
87. dobromirdimitrov - 86. анонимен - Благодаря ти за отговора, ако мога ...
20.12.2011 16:37
Прочетох коментара.
цитирай
88. ileila - Добромире,
20.12.2011 17:21
А казваше,че моите коментари били отровни като кафето ми....:))) Анонимен 86 направо ми скри шапката....тук метлата ще да е била от отровен бурен.... :))))
цитирай
89. dobromirdimitrov - 88. ileila - Добромире,
20.12.2011 17:22
Радвам се, че се забавляваш.
цитирай
90. ileila - 89.dobromirdimitrov - 88. ileila - Добромире,
20.12.2011 17:38
А какво да правя при подобни коментари.... :) Ти самия си казвал,че няма как,а и не е нужно всички да ни харесват-всеки има право да мисли за теб,за мен ... т,н, каквото си иска,а от нас зависи дали ще го отразяваме :) А нали знаеш- ако нямаш врагове,ако няма някой който да се опитва да те смачка в калта в което е самия той-значи си част от масата.Докато има кой да те ругае,значи главата ти е над масовката.... притеснявай се когато всички започнат да те храесват.... тогава определено си станал част от общото безлично общество :)
цитирай
91. dobromirdimitrov - 90. ileila - 89.dobromirdimitrov - 88. ileila - Добромире,
20.12.2011 19:24
Така си е :)
цитирай
92. анонимен - Здравейте! Обръщам се към ileila, с ...
21.12.2011 09:08
Здравейте! Обръщам се към ileila,с едно уточнение.Никого не мразя,виж има хора,които не харесвам,но не мога да кажа ,че ги мразя.Не съм враг на Добромирчо,а и с моите коментари единственото нещо,което постигам е да му правя реклама.На практика се получава обратен ефект и помагам на дребни душици като него да правят лесни парички.Не смятам,че е над масите както се изразяваш,а и щом има коментари по този въпрос не можем да говорим за безлично общество.Наистина е трудно да се борим с вятърни мелници,но си заслужава поне да се опита.
цитирай
93. ileila - 92.анонимен - Здравейте! Обръщам се към ileila, с ...
21.12.2011 09:30
Анонимен,не искам да влизам в ролята на адвокат на Добромир,а и той няма нужда някой да го защитава,а и най-малко аз мога да вляза в тази роля защото редовно пиша "отровни" коментари в блога му,но не съм съгласна с теб,че е дребна дущица която прави лесни пари.И да,смятам,че е с интелект доста най-средна маса и определено не е безличен.А дали гради вятърни мелници или се бори с тях-това си е негова работа и негов избор-ние може да не сме съгласни с много негови разсъждения или да не възприемаме начина му на виждане за света и човешките отношения,но това не ни дава право да го обиждаме като личност.За толкова години в този блог той не е обидил никой,за това и ние му дължим поне малко коректност при коментарите си.
цитирай
94. анонимен - Благодаря ти, ileila! Ти поне от...
21.12.2011 09:52
Благодаря ти,ileila! Ти поне отговаряш на публикацията ми.Виж,Добромирчо се крие зад усмивките си.А и това,че изразявам мнение,не означава,че искам да го обиждам.Не го познавам лично и не знаех ,че е толкова добър самарянин,както разбирам от думите ти.Навярно е помогнал на много хора,приемайки ги безплатно в кабинетите си.Наистина искам да му БЛАГОДАРЯ за това,че не изтрива публикуваното в блога.Сега виждам,че това му прави реклама и ще е глупаво,ако го прави.Така или иначе ние сме едни от малкото,които четат тук,ако ileila естествено не е негов профил.
цитирай
95. ileila - 94.анонимен - Благодаря ти, ileila! Ти поне от...
21.12.2011 10:07
Определено не съм негов профил.... :))) И никога не съм казала,че е добър самарянин- избрал си е професия и си я практикува,а за безплатните приеми-никой не практикува професията си безплатно-нито ти,нито аз ,нито той.Но ти предлагам,да спрем да обсъждаме Добромир-той е това което е решил да бъде и не сме ние хората които ще го съдят или хвалят-по добре да си насочим коментарите по темите които качва - лично на мен те са ми по интересни от колкото обсъждането на личността на когото и да е :)
цитирай
96. анонимен - Здравей, ileila! Напълно съм съ...
21.12.2011 12:29
Здравей,ileila! Напълно съм съгласен с теб,че трябва да прекратим до тук коментарите относно Добромирчо и който и да е друг.Доста задълбахме темата.Признавам си.Поддадох на провокацията,отделих излишно време и вложих ненужна енергия във всичко това.Едва ли си заслужава.Колкото до избора за професията,да така е.Всеки сам я избира,е някой търси на хляба мекото и на работата лекото.Аз лично предпочитам да оставя нещо след себе си.Да се обърна и да видя плода на моя труд.Но това е интересното и цветното.Всички сме различни и естествено с различна ценностна система.Това ни прави индивиди, а не част от безличната тълпа ,както бях определен в предишна публикация.Радвам се,че се включи в коментарите и по този начин имах възможността да се "запознаем" и да си "побъбрим".Поздрави!Успех ти пожелавам във всички твои начинания! hopeless
цитирай
97. анонимен - А какво предпочита авторът - да бъде ...
22.03.2012 16:02
А какво предпочита авторът - да бъде циник или лъган?
цитирай
98. dobromirdimitrov - 97. анонимен - А какво предпочита авторът - да бъде ...
24.03.2012 12:14
Аз съм универсален интерпретатор без никакви предпочитания. Решавам в момента и на място. Мога да бъда циник, когато това ми допада. Мога да се забавлявам и с опитите да бъда лъган. В общи линии започнах да харесвам живота, когато зарязах консерватизма на предпочитанията. Вкусът към нещата, на който всеки от нас робува, е една от най-забавните форми на самозалъгване. В последното изречение, ударението е върху "робува".
цитирай
99. анонимен - ds (анонимен 97.)
27.03.2012 09:54
Да ни допада цинизма или да се забавляваме от това как ни лъжат не е ли някакво примирение? Доколкото постоянно правим избори, това е все пак вид предпочитание. Да, странен е вкусът ни към нещата, на които робуваме, и към самозалъгването :)
цитирай
100. dobromirdimitrov - 99. анонимен - ds (анонимен 97.)
27.03.2012 20:38
Не води ли липсата на предпочитания към постоянна импровизация в мисленето и действието? И не е ли постоянната импровизация процес на непрекъснати и различни избори? Ако е, предпочитам да импровизирам. И това е предпочитание, да.
цитирай
101. анонимен - ds
29.03.2012 11:26
Така е. Принципно съм съгласна, че липсата на предпочитания (или очаквания) е за предпочитане. Ако търся или създавам противоречие в нещо казано, то е за да се позадълбочим. А понякога човек се озовава в ситуация на война, най-образно казано, и установява, че импровизацията не е достатъчна. Или наистина добрата импровизация изисква още по-добра подготовка.
цитирай
102. dobromirdimitrov - 101. анонимен - ds
29.03.2012 13:39
:) Да, добрата импровизация изисква още по-добра подготовка. Мисля, че Марк Твен беше казал: "Подготовката на една "импровизирана" реч отнема 3 седмици." - цитата е по памет.
цитирай
103. анонимен - "Психоаналитик", &...
04.04.2012 15:22
"Психоаналитик","импровизатор","манипулатор",циник,браво на детето,браво ,Добромирчо,браво моето момче,а защо не мошеник на дребно,а...какво мидслиш?
цитирай
104. dobromirdimitrov - 103. анонимен - "Психоаналитик", &...
07.04.2012 12:28
Прочетох коментара.
цитирай
105. анонимен - Хубава статия....
08.04.2012 13:32
аз май това изкуство май никога няма да го овладея...и може би
така е по-добре,защото донякъде ми помага да запазя оптимизма и
вярата си в хората,доброто,а и да съхраня детето в себе си,което все
още вярва в приказките с щастлив край.
цитирай
106. dobromirdimitrov - 105. hloris - Хубава статия....
08.04.2012 21:32
Пази детето :)
цитирай
107. tamperto - dobromirdimitrov,
30.04.2012 19:00
леле, човече, тая статия ще ни изяде главите. Сега вече нито можем да кръшнем, нито да кажем "Какви ги говориш, мацко, тая е по зле от тебе", нито да кажеш "шефе, не ми е добре, може ли да си тръгна по-рано", а той да те хваща че бързаш да хукнеш за риба. Особено пък по въпроса с майката на приятелката ми, ще се изтрепем ако знае какво си мисля за нея и че ми става лошо само като я видя.
Лоша работа. :( За първи път се надявам по-малко хора да прочетат някоя статия.
шегичка ;)
цитирай
108. dobromirdimitrov - 107. tamperto - dobromirdimitrov,
01.05.2012 14:48
Няма основание за притеснение. Надали ще минат повече от 48 часа от прочитането, преди всеки (включително и ти), да забрави всичко прочетено в статията :)
цитирай
109. анонимен - о, страхотно пишеш
02.07.2012 19:13
и си толкова мил да отговаряш на хората, коментирали тук. Стигнах до 37 и не можах да се стърпя да ти благодаря. Благодаря Ти!
Сега се връщам към четенето по-надолу...
цитирай
110. dobromirdimitrov - 109. анонимен - о, страхотно пишеш
02.07.2012 22:35
:)
цитирай
111. анонимен - 5.dobromirdimitrov-1.анонимен-....:))))
24.08.2012 15:54
и в какво се изразява разликата между двете-ще ти бъда
задължена,ако ми обясниш.
Аз винаги съм ги отъждествявала.

Лъжата се разтваря в истината като сълза в чаша вода
цитирай
112. dobromirdimitrov - 111. hloris - 5.dobromirdimitrov-1.анонимен-....:))))
25.08.2012 11:52
За да казваш истината, трябва да я знаеш, което често е твърде проблематично.
Да бъдеш откровен, означава да казваш онова, което според теб е истината.
цитирай
113. stevilia - :))
16.02.2013 12:57
Много интересно,изчерпателно и полезно.Благодаря ти.:))
цитирай
114. dobromirdimitrov - 113. stevilia - :))
16.02.2013 18:20
За мен винаги е удоволствие :)
цитирай
115. zarenkow - Няма висша причина да лъжем. Причината е прозаична.
11.04.2013 19:22
Лъжата е част от същността ни . Лъжем и ще лъжем докато сме конкуренти, а ние сме защото споделяме еднакви ресурси. Въпросът има и друго измерение. Ако сме заблудени и отстояваме убежденията , лъжем ли ? Ако сме заблудени и лъжем, така че потвърждаваме истината , лъжем ли ? Изобщо за да лъжем ,знаем ли истината, достъпна ли ни е и какво е истина ? Може би става дума за опитите да манипулираме съзнателно ? "От друга страна не виждам и особен смисъл личният ни живот да бъде илюзия," - То смисъла е вложен в същността ни, самите ние сме илюзия, Светът ни е илюзия във вечното препускане към истината, каквото и да значи това. Вие , като психолог трябва най добре да го знаете. В кръга на майтапа , четох го 10мин. , понеже не е диалог а монолог , лъжите са 6 според статистиката. Надявам се да не са от точка 1 до 6. :)))
цитирай
116. zarenkow - а, забравих
11.04.2013 19:39
"И от психологическа и от философска гледна точка, нямам отговор на въпроса дали би донесло полза или нанесло вреда, изграждането на умение за разпознаване на лъжата." Би допринесло да живеем далече по рационално, както ако в един компютър има по малко вирусни програми. Ще е по бърз, няма да забива, а има вируси които удрят хардуера, действайки на базовия софтуер. То самозаблудите са ни достатъчно. :-)
цитирай
117. dobromirdimitrov - 115. zarenkow
13.04.2013 07:00
:)
А какво мислите за следното твърдение: "Принципът на конкуренцията не съществува. Споделяме едни и същи ресурси (в известен смисъл), но те все още са достатъчни. А когато е бил "изобретен" принципът на конкуренцията, са били повече от достатъчни. И светът не е илюзия (дори според квантовата физика). Ние го превръщаме в илюзия... и коментар 116 показва, че всъщност и вие мислите така.
P.S. Хубави коментари. И двата. :)
цитирай
118. zarenkow - :-)
22.04.2013 11:16
За принципа на конкуренцията не съм сигурен , но самата конкуренцията е факт. :-) Нашият Свят е изцяло илюзия, нашата представа за Света, колкото и да вярваме в нея , не е Света. Доколко е адекватна, тази представа е отделен въпрос, осветляваща и темата за истината , допълнението на лъжата. Навлизайки в света на квантовата физика , материята вече не е вещество, а поле. Полето се характеризира само със състоянието на пространството в него. Реално няма вещество , няма движение. Виждаме вълната как се движи, но предметите във водата стоят на място и извършват само вертикално движение. Подобно е на екрана на монитора. Наблюдаваме движение без да съществува реално движение. Има само промяна на състоянието на точките. Е това , заедно с нашата "представа" за Света , ако не е илюзия . При всички случаи не е това, което смятаме:-))) Поздрави.
цитирай
119. dobromirdimitrov - 118. zarenkow - :-)
22.04.2013 15:45
Ако тази илюзия е единственото състояние на нещата, което сме в състояние да познаем, то може би, заслужава названието реалност :)
цитирай
120. lubovakoniamash - Привет г-н Димитров
19.08.2014 18:14
трябва да ВИ призная, че след прочита на Вашият пост вече нищо не е същото.
Благодаря
Поздрав Дора
цитирай
121. zarenkow - В обществото, за разлика от други ...
19.08.2014 19:45
В обществото, за разлика от други групи, правилата които го изграждат , наречени ценна система или ценностна система са в силен конфликт с личностните програми. Доминирането на индивида вече не се определя безусловно от физическите му качества, а от възможността му да създава достоверни модели на поведение на конкурента си. В обществото, всеки е конкурент на другия, защото споделяме едни и същи ресурси. Конкуренцията е системна и непрестанна и от правилното моделиране на поведенията на поведението на другия , вече зависи в по голяма степен личния успех. Това е в действителност, механизма на създаване на мисленето. Това дава възможност да оценим силата на информацията или дезинформацията. Лъжата в отношенията между хората е естествено оръжие в надпреварата за надмощие. Разбира се във всяка или почти всяка ценностна система съществуват ограничения за този похват, но е трудно това да се контролира, това е част от мисленето, то започва по естествен начин още, когато се учим да мислим. Именно за това има толкова много физиологични маркери. Полезна статия, стига да се приложи правилно. Не е лошо да се дискредитират манипулациите и измамите. С истината се живее по свободно, но не всеки може да я понесе. Всички живеем така или иначе в огромни илюзии и дори поднесена на тепсия често не желаем и да знаем , каква е истината. Това също е обяснимо. Създавайки представата си за Света , всеки изгражда стените на собственият си затвор, в който се чувства сигурен. Непознатото извън тях плаши и затруднява. Някъде бях написал за незнанието. - Ако настоящето е ехото на миналото, а бъдещето е ехото на настоящето, то всичко вече се е състояло. Следователно бъдещето и настоящето са незнанието ни. Само незнанието ни, ни изпълва с трепетно вълнение и упование, така че вместо да се жалвате наслаждавайте му се. Но незнанието обобщава и истината и лъжата, така че май не е съвсем сигурна ползата да сме детектор на лъжата. :)))
цитирай
122. dobromirdimitrov - 120. lubovakoniamash
10.10.2014 07:34
Радвам се, че Ви е допаднал.
цитирай
123. dobromirdimitrov - 121. zarenkow
10.10.2014 07:51
В светът, в който живеем ние не сме конкуренти за едни и същи ресурси. Това е илюзия, в която ни се натрапва да вярваме. В този свят се случва да сме конкуренти с определени други личности, но и това е въпрос по-скоро на избор, отколкото на необходимост. Важните неща в ценностната система не са нещо променливо. Но вярата в тях прави хората неподатливи на манипулация и по тази причина управляващите съзнателно или не се стремят да обезсмислят съществуването на ценностите и на знанието. Знанието и ценностите са сила и те не ни ограничават, а освобождават. Принципът на конкуренцията е създаден за да ни изправи един срещу друг и да ни попречи заедно да се изправим срещу "несправедливостта" в най-общия смисъл на думата. В духа на казаното от Вас, този принцип е ехо на един стар принцип на тираните, а именно - разделяй и владей. Така, че аз съм съвсем сигурен в ползата от това да се превърнем в детектори на лъжата.
цитирай
124. virtuals - Най-голямата световна измама
12.12.2014 21:51
Монетарните Матрици и Глобалният Монетаризъм

http://virtuals.blog.bg/drugi/2014/12/05/monetarnite-matrici-i-globalniia-monetarizym.1319985
цитирай
125. dobromirdimitrov - 124. virtuals
30.01.2015 09:04
Това е просто фрагмент, несъмнено интересен, но си остава фрагмент.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dobromirdimitrov
Категория: Тя и той
Прочетен: 4946166
Постинги: 3712
Коментари: 27115
Гласове: 73338
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031